Het verhaal

Portsmouth I - Geschiedenis


Portsmouth

l

(Schip: t. 593; cpl. 220; a. 24 kanonnen)

De eerste Portsmouth was een klein oorlogsschip gebouwd voor de nieuwe United States Navv in 1798 door James K. Hackett, Portsmouth, N.H., met geld bijgedragen door de inwoners van Portsmouth.

Onder bevel van kapitein Daniel MeNeil opereerde Portsmouth in West-Indië tijdens de zeeoorlog met Frankrijk in het squadron onder bevel van commodore John Barry.

In 1800 zeilde ze naar Frankrijk om de Verenigde terug te brengen

Statengezanten die vredesonderhandelingen met Frankrijk hadden gevoerd.

Na een tweede cruise in het Caribisch gebied, werd Portsmouth in 1801 in Baltimore verkocht.


Een geschiedenis van Portsmouth

Portsmouth werd gesticht rond 1180 toen een koopman genaamd Jean De Gisors een klein stadje stichtte in de zuidwestelijke hoek van Portsea Island. Jean De Gisors was een koopman die een vloot van schepen bezat. Hij was ook een landeigenaar die land bezat op Portsea Island. In het zuidwesten van het eiland was een kleine inham uit de zee genaamd de Camber. Het was een beschutte plek voor schepen om aan te landen en De Gisors vond het een ideale plek om een ​​stad te beginnen.

De Gisors verdeelde het land in percelen voor het bouwen van huizen en begon een markt. In de nieuwe nederzetting kwamen ambachtslieden en kooplieden wonen.

In 1188 werd een parochiekerk gewijd aan St. Thomas (in de 20e eeuw werd het de kathedraal van Portsmouth). In 1194 gaf koning Richard I Portsmouth een charter. (Een document dat de stedelingen bepaalde rechten verleent).

Aan het begin van de 13e eeuw werd Portsmouth beschreven als 'een van onze belangrijkste havens'. De bevolking van Portsmouth was echter waarschijnlijk slechts ongeveer 1.200 mensen. De belangrijkste exportproducten uit het middeleeuwse Portsmouth waren wol en graan. De belangrijkste importproducten waren wijn, wede om te verven, was voor kaarsen en ijzer.

In 1212 werd in Portsmouth een gebouw gebouwd, de Domus Dei (huis van God). Het was een hospice voor pelgrims. Er was ook een herberg voor melaatsen buiten de stad.

Portsmouth werd in eerste instantie gerund door een man genaamd een reeve, bijgestaan ​​door deurwaarders. Tegen de 14e eeuw had Portsmouth een burgemeester gekozen door de kooplieden. Er waren ook agenten die verantwoordelijk waren voor het arresteren van overtreders. n In 1369 werd een militaire gouverneur aangesteld die verantwoordelijk was voor de verdediging van de stad.

Portsmouth werd in de 14e eeuw echter 4 keer afgebrand tijdens een periode van bijna continue oorlogvoering tussen Engeland en Frankrijk. De Fransen verbrandden Portsmouth in 1338, 1369, 1377 en 1380 (dit was gemakkelijk omdat de meeste gebouwen van hout waren met rieten daken. Aan de andere kant konden ze gemakkelijk worden herbouwd).

Portsmouth werd pas na de laatste aanval in 1380 versterkt. Het kreeg houten muren. Omstreeks 1418 werd er een toren gebouwd bij de ingang van Portsmouth Harbor, de Round Tower genaamd. Kanonnen erop konden schieten op elk vijandelijk schip dat de haven probeerde binnen te gaan.

In de 16e eeuw werd een gigantische ketting gespannen over de monding van de haven. De lier was bij de Ronde Toren. De ketting kon worden neergelaten om bevriende schepen binnen te laten, maar omhoog om te voorkomen dat vijandelijke schepen de haven binnenkwamen.

In 1450 werd de bisschop van Chichester vermoord in Portsmouth. Zeelieden in de stad waren lange tijd niet betaald. Volgens één rekening bracht de bisschop wat geld mee, maar niet genoeg om de matrozen te betalen die ze verschuldigd waren. Toen de matrozen erachter kwamen, waren ze woedend. De bisschop zat in de Domus Dei (het ‘ziekenhuis’ voor arme en zieke mensen). Een menigte sleepte hem naar buiten en stak hem dood.

Voor deze misdaad werd de hele stad Portsmouth onder een verbod geplaatst. Dit betekende dat de mis in de stad niet kon worden gehoord en dat er geen andere sacramenten konden worden verricht. Dit duurde tot 1508.

In 1494 versterkte Hendrik VII de vestingwerken van de stad door de vierkante toren te bouwen. Henry veranderde ook het lot van Portsmouth toen hij in 1495 een werf bouwde. De werf was een plaats waar koninklijke oorlogsschepen konden worden gebouwd of gerepareerd. Vanaf dat moment werd Portsmouth een marinehaven. De werf werd gebouwd op korte afstand ten noorden van de stad. Aanvankelijk bestond het uit een enkel droogdok.

PORTSMOUTH IN DE 16E EEUW

In 1527 vergroot Hendrik VIII de werf van Portsmouth. In 1540 sloot Hendrik de Domus Dei. Het werd omgevormd tot een wapenkamer. Later werd het een deel van de residentie van de militaire gouverneur.

Henry bouwde ook een kasteel, ten oosten van Portsmouth, met uitzicht op de zee. Southsea Castle, zoals het wordt genoemd, werd gebouwd in 1544. In 1545 keek Henry VIII toe hoe zijn oorlogsschip Mary Rose zonk in de Solent.

Aan het einde van de 16e eeuw nam Portsmouth echter in belang af. Andere scheepswerven werden geopend aan de Theems. Ze namen zaken weg uit Portsmouth. Aan het einde van de 16e eeuw en het begin van de 17e eeuw werden schepen gerepareerd in Portsmouth, maar er werd er geen gebouwd.

Portsmouth leed ook aan een uitbraak van de pest in 1563. Ongeveer 300 mensen stierven, wat een aanzienlijk aantal was in een stad van misschien 2.000 mensen.

Desalniettemin bleef de bevolking van Tudor Portsmouth groeien en tegen 1600 misschien wel 2500. In de Elizabethaanse periode begonnen mensen huizen te bouwen op het kleine schiereiland genaamd Point.

Oud Portsmouth

PORTSMOUTH IN DE 17E EEUW

In het begin van de 17e eeuw werd Portsmouth beschreven als een arme en armoedige stad. In 1625 was er weer een uitbraak van de pest. Maar onder Charles I (1625-1649) begon Portsmouth iets van zijn vroegere belang terug te krijgen.

In 1628 werd een van de adviseurs van de koning, de hertog van Buckingham, in de stad vermoord. Hij werd doodgestoken door een matroos genaamd John Felton in een huis in High Street. Felton werd opgehangen voor de misdaad en zijn lichaam werd in kettingen opgehangen op het land ten oosten van de stad totdat het ontleedde als een waarschuwing voor anderen.

Toen kwam in 1642 een burgeroorlog tussen koning en parlement. De meeste mensen in Portsmouth, inclusief de burgemeester, steunden het parlement. Maar de militaire gouverneur van de stad, kolonel Goring, steunde de koning en hij voerde het bevel over de soldaten in Portsmouth.

De marine koos de kant van het parlement en Portsmouth werd door zee geblokkeerd. Het Parlement stuurde mannen om Portsmouth over land te belegeren. Southsea Castle werd ingenomen na slechts symbolisch verzet. De kanonnen van Southsea Castle werden vervolgens gebruikt om op de stad Portsmouth te schieten. Aan de andere kant van Portsmouth sloot de stad Gosport zich aan bij de parlementaire kant. Ook hier werden kanonnen opgesteld en op Portsmouth afgevuurd.

Belegerd door land en zee en zonder steun in de stad, realiseerde Göring zich dat de situatie hopeloos was. Hij besloot zich over te geven, maar hij kreeg goede voorwaarden. Hij dreigde een buskruitmagazijn te laten ontploffen en de stad te verwoesten, tenzij hij ongedeerd uit Portsmouth zou kunnen ontsnappen. Hij mocht naar behoren ontsnappen met zijn weinige supporters.

In 1662 trouwde koning Karel II in Portsmouth met een Portugese vrouw genaamd Catharina van Braganza.

Na het einde van de burgeroorlog in 1646 bloeide Portsmouth. In 1650 werd een schip genaamd de Portsmouth te water gelaten in de Dockyard. Het was het eerste schip dat in meer dan 100 jaar in de stad werd gebouwd. Tussen 1650 en 1660 werden 12 schepen gebouwd in Portsmouth en het was erg druk in de stad. De bevolking was waarschijnlijk gegroeid tot meer dan 3.000.

In de late 17e eeuw bleef de haven van Portsmouth (en de stad) groeien. In 1663 werd een nieuwe kade gebouwd voor exclusief gebruik van de marine en de werf. In 1665 werd een mastvijver gegraven (masten werden er jarenlang in geweekt om ze te kruiden). Omdat de werf ten noorden van de stad lag, omringd door velden, kon hij gemakkelijk uitbreiden.

In 1667-1685 werden de vestingwerken rond de stad herbouwd. Nieuwe muren werden gebouwd met veel bastions (driehoekige torens). Buiten de muren werden twee grachten gegraven, gescheiden door een strook land. Daarna was Portsmouth een van de zwaarst versterkte steden in Europa.

PORTSMOUTH IN DE 18E EEUW

Aan het einde van de 17e eeuw en het begin van de 18e eeuw bleef Portsmouth Dockyard uitbreiden. Er werden nieuwe dokken en magazijnen gebouwd. In 1704 werd een aan Sint-Anna gewijde kerk gebouwd. Op de werf werden rijen huizen gebouwd voor hoge officieren die dicht bij hun werk moesten zijn. In 1733 werd op de werf een marine-academie geopend voor het opleiden van marineofficieren.

Ondertussen had de stad Portsmouth tegen het einde van de 17e eeuw het barstpunt bereikt. Dus begonnen mensen huizen te bouwen ten noorden van de stad op het gebied dat bekend staat als de Common, vlakbij de werf. Omstreeks 1690 werden daar de eerste huizen gebouwd.

Maar de gouverneur van de werf was gealarmeerd door deze nieuwe ontwikkeling. Hij vreesde dat als er huizen in de buurt van de werf zouden worden gebouwd, ze dekking zouden bieden aan oprukkende vijandelijke troepen. In 1703 dreigde hij zijn kanonnen af ​​te vuren op nieuwe huizen. (De werf had zijn eigen kanonnen).

Maar de werfarbeiders deden een beroep op prins George, de echtgenoot van koningin Anne, die op dat moment Portsmouth bezocht. In 1704 werd koninklijke toestemming gegeven voor het bouwen van huizen in de buurt van de werf. Dus een nieuwe buitenwijk genaamd Portsmouth Common groeide. In 1792 veranderde het zijn naam in Portsea.

Deze nieuwe buitenwijk ontgroeide al snel de oorspronkelijke stad, die bekend werd als Old Portsmouth. In 1801 had Portsea een bevolking van ongeveer 24.000, terwijl Old Portsmouth minder dan 8.000 had. Toch duurde het tot de jaren 1770 voordat de stadsmuren werden uitgebreid met de nieuwe buitenwijk.

In 1764 werd in Portsea een groep mannen opgericht, de Improvement Commissioners genaamd. Ze hadden de macht om de straten te plaveien en schoon te maken. Ze stelden ook een man aan, een aaseter genaamd, die één keer per week afval ophaalde met een kar. In 1768 werd een soortgelijk lichaam opgericht in Old Portsmouth. In 1776 kregen ze de macht om de straten te verlichten met olielampen en vanaf 1783 stelden ze nachtwakers aan om door de straten te patrouilleren.

In 1733 verliet een rijke man land in zijn testament. Het land moest worden gehuurd en het geld zou worden gebruikt voor een gratis school. Portsmouth Grammar School werd in 1750 geopend in Penny Street. Ondanks de bedoeling van de oprichter werd het later een betalende school.

PORTSMOUTH IN DE 19E EEUW

In 1811 kreeg Portsmouth zijn eerste leidingwatervoorziening, maar je moest betalen om aangesloten te worden en alleen de rijken en middenklasse konden het betalen. In 1820 installeerden de Portsea Improvement Commissioners gasstraatverlichting. Old Portsmouth volgde in 1823.

In de 18e eeuw was Portsmouth beperkt tot de zuidwestelijke hoek van Portsea Island. In de 19e eeuw verspreidde het zich over het hele eiland. Tegen de jaren 1790 groeide er een nieuwe buitenwijk rond Commercial Road en Charlotte Street. Het werd bekend als Landport naar de Landport-poort.

Terwijl Portsmouth groeide, bereikte het het dorp Buckland. In de jaren 1860 was dit dorp ‘opgeslokt’. In 1871 was de bevolking van Portsmouth gegroeid tot 100.000. In de late jaren 1870 en 1880, werd Stamshaw opgebouwd. Tegelijkertijd werd ook het dorp Fratton ‘opgeslokt’ door de groeiende stad.

In 1809 begon een nieuwe buitenwijk te groeien. Het werd bekend als Southsea naar het kasteel. De eerste huizen werden gebouwd voor geschoolde arbeiders in de ‘mineraal’ straten (Silver Street, Nickel Street, etc).

Iets later werden middenklasse huizen gebouwd in Kings Terrace en Hampshire Terrace. Maar de nieuwe buitenwijk bleef klein tot 1835. Daarna trok het naar het oosten. Tegen de jaren 1860 was de buitenwijk Southsea langs Clarendon Road gegroeid tot aan Granada Road.

In 1857 kreeg Southsea zijn eigen verbeteringscommissarissen die verantwoordelijk waren voor het bestraten, schoonmaken en verlichten van de straten.

Ondertussen groeide een andere buitenwijk. Deze was arbeidersklasse. Omstreeks 1820 werden enkele huizen ten westen van Green Road gebouwd op grond van de heer Somers. De nieuwe buitenwijk kreeg de naam Somerstown. Tegen het einde van de jaren 1880 had de groei zich verspreid naar Fawcett Road en Lawrence Road.

Ondertussen verspreidde de groei zich verder naar het zuiden in de jaren 1860 en 1870 langs Albert Road. De wegen rond Festing Road zijn in de jaren 1880 aangelegd.

Ten zuiden van Southsea waren twee moerassen. Ten eerste stond de Little Morass in de buurt van Old Portsmouth. Het werd drooggelegd in 1820-1823. Een ander groter moeras, de Great Morass, bestond ten zuiden van Albert Road. Het werd pas in de late 19e eeuw drooggelegd.

Clarence Esplanade werd in 1848 gebouwd door dwangarbeiders. Clarence Pier werd in 1861 geopend. Beide zijn vernoemd naar Lord FitzClarence, die ooit militair gouverneur van Portsmouth was.

Milton werd gebouwd in de late 19e eeuw en Eastney werd opgebouwd tussen 1890-1905. North End begon te groeien na 1881 toen een paardentram begon te rijden tussen Portsmouth en het dorp Cosham, ten noorden van Portsea Island. In 1910 werd het gebied bebouwd.

Tegen 1900 was de bevolking van Portsmouth 190.000 ongeveer evenveel als nu.

Zoals alle steden in de 19e eeuw was Portsmouth vies en ongezond. In 1848-1849 stierven meer dan 800 mensen in een cholera-epidemie.

Later in de eeuw ging het echter beter. In 1865-1870 legde de gemeente riolen aan. In 1875 werd in een verordening bepaald dat elk huis binnen een straal van 30 voet van het hoofdriool daarop moet worden aangesloten. Portsmouth had al in 1811 een watervoorziening. In 1858 kocht de gemeente het bedrijf en verbeterde de voorziening. Ondanks deze verbeteringen in de volksgezondheid stierven in 1872 514 mensen tijdens een pokkenepidemie.

Er waren andere verbeteringen in voorzieningen in Portsmouth in de 19e eeuw. In 1836 kreeg Portsmouth zijn eerste moderne politiemacht. In 1878 werd het eerste openbare park, Victoria Park, geopend. In 1883 kreeg Portsmouth zijn eerste openbare bibliotheek. In 1885 werd de eerste telefooncentrale geopend. In 1894-1896 werden straatlantaarns in Portsmouth omgebouwd van gas naar elektriciteit.

In 1849 kreeg Portsmouth zijn eerste moderne ziekenhuis, The Royal Portsmouth Hospital. (Het sloot in 1979). In 1879 opende het St James ziekenhuis een gekkenhuis nabij het dorp Milton in het zuidoosten van Portsea Island. In 1884 werd vlakbij het dorp een ziekenhuis voor infectieziekten geopend. St Mary's ziekenhuis opende in 1898 in Milton.

Er waren ook verbeteringen in het vervoer in de 19e eeuw. In 1840 begonnen de eerste door paarden getrokken bussen te rijden in Portsmouth. Ze werden in 1865 gevolgd door paardentrams. In 1847 bereikte de spoorlijn Portsmouth.

In 1818-22 werd een kanaal gebouwd over Portsea Island. Het kanaal van Portsmouth naar Arundel begon net buiten de stad waar Arundel Street nu is (vandaar de naam). Het liep langs de plaats van de spoorlijn tussen Portsmouth en Fratton. Vervolgens liep het langs de plaats van Goldsmith Avenue naar Milton en liep vervolgens ten zuiden van Locksway Road naar sluizen aan de zuidoostelijke oever van Portsea Island. De schepen werden door stoomsleepboten over de zee gesleept naar de haven van Chichester, waar het kanaal opnieuw begon. Het kanaal sloot in 1838.

De vestingwerken rond Portsmouth werden herbouwd. De oude muren rond de stad waren nu verouderd. Ze werden afgebroken in de jaren 1860. De molenvijver tussen Old Portsmouth en Portsea werd in 1876 gedempt.

In 1862-1868 werd een keten van forten gebouwd langs Portsdown Hill, die uitkijkt over de stad. Sinds de 18e eeuw was er een aarden wal over het noorden van Portsea Island bemand door mariniers. Dit werd herbouwd in de jaren 1860. In 1867 werd in het gehucht Eastney een marinierskazerne gebouwd.

PORTSMOUTH IN DE 20E EEUW

Na 1900 bleef Portsmouth groeien. Tegen 1910 was het dorp Copnor overspoeld door de groeiende stad. De groei verspreidde zich ook noordwaarts naar Hilsea.

In 1920 werden de grenzen van Portsmouth uitgebreid met het dorp Cosham ten noorden van Portsea Island en in 1932 met Drayton en Farlington in het noordoosten. Dit gebied groeide snel en al snel werden al deze dorpen buitenwijken van de groeiende stad. In 1934-1936 werd het landgoed Highbury ten zuiden van Cosham gebouwd.

De eerste gemeentehuizen werden gebouwd in 1911 in Portsea in Curzon Howe Road. In de jaren 1920 werden er meer gemeentehuizen gebouwd in Wymering, ten westen van Cosham. Andere gemeentehuizen werden gebouwd op Hilsea Crescent Hilsea en op Henderson Road Eastney. In de jaren dertig werden er in Wymering nog veel meer sociale woningen gebouwd. Ze waren nodig omdat er sloppenwijken werden geruimd in Portsea. In 1939 bereikte de bevolking van Portsmouth 260.000.

De oude paardentrams werden in 1901-03 vervangen door elektrische. Maar de elektrische trams werden in 1935-36 vervangen. De eerste motorbussen in Portsmouth begonnen in 1919 te rijden. Andere faciliteiten werden steeds beter. Het Queen Alexandra-ziekenhuis werd in 1908 geopend op de hellingen van Portsdown Hill.

In 1910 werden zes bioscopen geopend. In 1939 waren er meer dan 30 bioscopen in Portsmouth. In 1926 werd in Great Salterns in het noordoosten van Portsea Island een golfbaan geopend. In 1928 werd Cumberland House, Eastney, geopend als museum en kunstgalerie. In 1922 kocht de gemeente Southsea Common, een stuk land aan zee, en legde het aan met tuinen, bowlingbanen en tennisbanen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Portsmouth een duidelijk doelwit voor Duitse bombardementen omdat het een belangrijke marinebasis was. In totaal kwamen 930 mensen om in Portsmouth door bombardementen. Tussen juli 1940 en mei 1944 waren er 67 luchtaanvallen op Portsmouth. De ergste was op 24 augustus 1940 toen 125 mensen omkwamen, op 10 januari 1941 toen 171 mensen omkwamen en op 27 april 1941 toen 102 mensen omkwamen. Verder trof op 15 juli 1944 een vliegende V1-bom Newcomen Road in Stamshaw, waarbij 15 mensen omkwamen. Ook werden 6.625 huizen verwoest en nog eens 6.549 zwaar beschadigd.

Na de oorlog was de dringendste behoefte aan nieuwe woningen. Aanvankelijk richtte de gemeente Portsmouth prefabs op (huizen die in secties in fabrieken werden gemaakt en in een paar dagen in elkaar konden worden gezet). Sommige werden gebouwd op bomlocaties. Anderen werden gebouwd op Portsdown hill boven Cosham. In 1945-47 werden meer dan 700 prefab woningen gebouwd.

In februari 1946 begon de gemeente met de bouw van meer permanente huizen, de meeste bij Portsea Island. Een nieuw landgoed werd gebouwd in Paulsgrove, ten noordwesten van de stad. De eerste huizen werden daar in 1946 gebouwd. Het landgoed was in 1953 voltooid. Het aantal inwoners van Paulsgrove bedraagt ​​nu 15.000.

Een ander landgoed werd gebouwd in Leigh Park, ongeveer 10 mijl ten noordoosten van Portsmouth. De eerste huizen waren klaar in 1949, maar er werd gebouwd tot 1974. Tegen die tijd was het aantal inwoners van Leigh Park gestegen tot 40.000. n Naast bombardementen in oorlogstijd was een andere reden voor het bouwen van nieuwe huizen de ontruiming van sloppenwijken. In 1955 bleek uit een onderzoek dat 7.000 huizen in Portsmouth ongeschikt waren voor menselijke bewoning.

In de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig werd een heel deel van het centrum van Portsmouth herbouwd, inclusief Landport, Somerstown en Buckland. Naast het slopen van sloppenwijken gaf de gemeente mensen subsidies om hun huizen te verbeteren.

In het begin van de jaren zeventig werden verschillende nieuwe gemeentehuizen gebouwd. Portsdown Park was een mengsel van flats en huizen gebouwd op Portsdown Hill boven Cosham. Maar Portsdown Park kreeg al snel last van vocht. Pogingen om het vocht te genezen mislukten en in 1987 werd het landgoed gesloopt. Het werd vervangen door particuliere woningen.

Andere gemeentehuizen werden enkele kilometers ten noorden van Portsmouth gebouwd bij Crookhorn en Wecock Farm.

Vanaf de late jaren 1970 werden veel nieuwe particuliere huizen gebouwd in Portsmouth. In de late jaren 1970 werd een landgoed gebouwd op Gatcombe Park in Hilsea. In de jaren 1980 werd een ander landgoed gebouwd in Anchorage Park op de noordoostelijke hoek van Portsea Island. In de jaren 1990 werden een nieuw landgoed en een nieuwe jachthaven gebouwd in Port Solent ten noordwesten van Portsea Island.

In de jaren tachtig werden winkelcentra gebouwd, het Bridge Centre in Fratton en de Cascades in Commercial Road.

In het begin van de 20e eeuw was de belangrijkste werkgever in Portsmouth de scheepswerf. In 1900 waren er 8.000 mensen in dienst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog steeg het aantal tot 23.000, maar daalde tot 9.000 toen de oorlog eindigde. Vanaf de jaren dertig leidde de dreiging van een nieuwe oorlog tot een uitbreiding van het personeelsbestand van de werf.

Ondertussen bloeiden andere industrieën, zoals brouwen en korsetten, op. Een nieuwe werkgever was de Airspeed-fabriek, die onderdelen voor vliegtuigen maakte. Het opende in het noordoosten van Portsea Island.

Na de Tweede Wereldoorlog probeerde de gemeenteraad de industrie in Portsmouth te diversifiëren. In Fratton werd in 1946-48 een industrieterrein gebouwd. Andere industrieterreinen werden gebouwd in de jaren 1950 in Paulsgrove en Farlington. In de jaren 1960 begon een nieuw industrieterrein in Hilsea ten noorden van Burrfields Road. In de jaren tachtig werden nieuwe industrieterreinen gebouwd in Cosham en in Hilsea.

Het patroon van de werkgelegenheid in Portsmouth veranderde snel. Het personeelsbestand van de werf werd drastisch verminderd.

Traditionele industrieën zoals brouwen en korsetten verdwenen, maar elektrische en elektronische engineering werden een belangrijke werkgever. Er was ook een grote toename van het aantal banen in de dienstverlenende sector. In 1968 verplaatste Zurich Insurance het hoofdkantoor naar Portsmouth. In 1979 verhuisde IBM UK zijn hoofdkantoor naar de stad.

Toerisme werd ook een belangrijke industrie in Portsmouth. Mary Rose, het Tudor-oorlogsschip werd in 1982 van de zeebodem opgetild en werd een museum. Het D Day-museum werd in 1984 geopend en in 1987 werd de HMS Warrior, het eerste ijzeren oorlogsschip van Groot-Brittannië, naar Portsmouth verplaatst.

Ondertussen is in 1989 het winkelcentrum The Cascades geopend.

PORTSMOUTH IN DE 21e EEUW

In het begin van de 21e eeuw is Portsmouth nog steeds een bloeiende stad. Het toerisme bloeit. In 2001 opende een nieuw winkelcentrum aan Gunwharf. Ook in 2001 werd de Millennium Promenade geopend. Het Pompey Centre werd gebouwd in 2003. De Spinnaker Tower werd in 2005 geopend.


Borden-Macomber House, gebouwd in de eerste helft van de 19e eeuw, afgebroken om plaats te maken voor appartementen

PORTSMOUTH &mdash Nog een van de historische overblijfselen van Portsmouth ging onlangs onder de sloopkogel.

Het Borden-Macomber House, op 65 Immokolee Drive, werd vorige maand afgebroken om plaats te maken voor flatgebouwen met uitzicht op het water. Gebouwd rond 1833 en stadshistoricus Jim Garman zei dat het mogelijk al in 1810 is gebouwd en dat de vroege Victoriaanse decennialang in dezelfde familie was gebleven.

Het was eerst eigendom van Isaac Borden en daarna heeft &mdash het op 9 september 1847 als huwelijksgeschenk gegeven aan Joseph Macomber en Finis Borden Macomber.

De Macombers waren boeren en rond de eeuwwisseling bezaten ze alles, van wat nu Clements' Marketplace is tot aan de Sakonnet-rivier, zei meneer Garman.

"Hij was waarschijnlijk een van de meest vooraanstaande boeren in Portsmouth," zei hij. &ldquoVeel van dat spul ging per stoomboot van Bristol Ferry naar Providence.&rdquo

Het huis raakte de afgelopen jaren in verval, "maar toen het intact was, was het prachtig", zei de heer Garman, die het huis in zijn boek uit 1976, "Historic Houses of Portsmouth, Rhode Island", vermeldde.

Volgens een onroerendgoedlijst bood het huis met 2,5 verdiepingen en vier slaapkamers op 2,5 hectare grond meer dan 3.500 vierkante meter aan leefruimte, maar was op een gegeven moment zelfs nog groter.

"Er wordt aangenomen dat er nog eens 23 kamers waren rond de oorspronkelijke structuur die vandaag bestaat", aldus de lijst.

Onder de speciale kenmerken van het huis: een centrale hal op elke verdieping, met kamers die aan weerszijden in elkaar overlopen en plafonds van 3 meter hoog, ingewikkelde plinten van 12 inch, ramen van 8 x 3 meter, openslaande deuren, meerdere marmeren afwerkingen, drie houthaarden en een centrale koepel op het dak.

Zijn ze te redden?

De heer Garman zei dat het triest is om een ​​ander historisch huis in het stof te zien bijten.

"Het lijkt op het Chase-huis tegenover de supermarkt", zei hij, verwijzend naar de grote Griekse Revival op 2492 East Main Road. Dat huis was eigendom van John Chase (1786-1831), een andere bekende boer die ook werd gekozen in de Algemene Vergadering

“Dat gaat vrij snel voorbij. Dat gaat vanzelf instorten, zei meneer Garman. &ldquoHet wordt een beetje deprimerend. Ondanks de inspanningen van de (Aquidneck) Land Trust gaat het gewoon door.&rdquo

Rich Talipsky, directeur bedrijfsontwikkeling van de stad, zei dat het huidige ontwerp van het Comprehensive Community Plan secties (3.4.1 en 3.4.3) bevat die ingaan op de noodzaak om deze eigendommen te behouden.

"Er zijn meer dan 200 huizen van vóór de 20e eeuw geïdentificeerd in Portsmouth," zei de heer Talipsky, eraan toevoegend dat het doel is om deze eigendommen op te nemen in het National Historic Register. Momenteel zijn er 13 locaties in Portsmouth die in het register staan.


Ontdek wat er in Portsmouth gebeurt met gratis, realtime updates van Patch.

1720: John Cooke verkoopt een deel van zijn land aan James Sisson.

1745: Joseph Cundall koopt het land (46 acres) rond de beek. Veel van de Cundall-landen worden overgedragen aan rechter Samuel Clarke.

1882: HAC Taylor begint het land rond de Glen te kopen.

1960: landhuis en 43 acres naar Elmhurst Academy of the Sacred Heart. Klaslokalen, kapel en eetzaal worden toegevoegd.

1972: Elmhurst Academy sluit.

1972: Town of Portsmouth koopt Manor House, Elmhurst Academy en 43 acres voor $ 1.350.000.

1989: Stad Portsmouth koopt 95 hectare extra Glen Farm. Een groot deel van de rest van het oorspronkelijke Glen Farm-land is in particuliere handen.

De komende weken zal ik Glen History delen via blogs. Ik hoop dat de inwoners van de stad de waarde van de Glen voor de gemeenschap gaan beseffen. Het is ons erfgoed, onze speeltuin en onze erfenis aan toekomstige generaties als we het bewaren.


Attracties van Portsmouth Island

Een van de bekendere attracties van Portsmouth Island is natuurlijk het dorp zelf. Volledig verlaten, met uitzondering van een NPS-satellietkantoor in een van de grotere gebouwen, kunnen bezoekers eenvoudig door het centrum van de stad dwalen en het historische en perfect bewaard gebleven dorp in zich opnemen. Verschillende gebouwen zijn open voor de willekeurige reizigers die er passeren, waaronder de winkel met glazen kasten en planken vol met goederen uit de jaren dertig en veertig, en de United Methodist Church, die zelfs een gastenboek heeft dat de onverschrokken bezoeker kan ondertekenen. Een griezelige maar boeiende expeditie, een self-guided tour door het dorp van Portsmouth Island is bijna een vereiste avontuur voor elke bezoeker van de kusten van dit eiland. Openbare toiletten bevinden zich ook aan de noordelijke rand van de stad, langs het pad dat naar de fantastische stranden leidt.

Over stranden gesproken, de andere roem van Portsmouth Island is letterlijk 13 mijl van volledig ongerepte kustlijn die open is voor het publiek om van te genieten.

Een van de grootste attracties aan de kustlijn is vissen, en vakantievissers kunnen verwachten dat ze vrijwel elk type zoutwatersoort binnenhalen die de oostkust naar huis roept, van bot tot forel, makreel tot harder. De grootste prijzen zijn de rode en puppy-trommel die in de lente- en herfstmaanden seizoensgebonden verschijnen terwijl ze langs de kustlijn van North Carolina razen tijdens hun migratie naar het zuiden of noorden. Tijdens de drumruns kunnen vissers op Portsmouth Island letterlijk vis na vis binnenhalen met weinig concurrentie en veel bewegingsruimte.

Zoals de meeste andere gebieden van de Outer Banks, is vissen op Portsmouth Island seizoensgebonden met bepaalde soorten in overvloed gedurende een maand of twee. Bezoek de website van Portsmouth Island Fishing voor meer informatie over wat bijt. Met een beetje geluk kan uw volgende reis naar Portsmouth Island heel goed de volgende grote vangst van de maand opleveren.

Voor enthousiaste strandjutters is Portsmouth Island een paradijs, met honderden, niet duizenden lokale schelpen uit North Carolina die dagelijks perfect intact aanspoelen. De reden voor de toestroom van ongelooflijke granaten is eenvoudige geografie in combinatie met isolatie. Portsmouth Island is in feite een "op het zuiden gericht" strand met een geleidelijke kustlijn, of een zacht glooiende oceaanbodem met relatief kleine golven waardoor schelpen naar de stranden kunnen glijden zonder wrijving of schadelijke oceaangolven.

Als gevolg hiervan kunnen strandjutters een verscheidenheid aan schatten uit Noord-Carolina verwachten, naast enkele spectaculaire soorten die vaker worden aangetroffen op de stranden van South Carolina, Georgia en zelfs Florida. Deze omvatten de gewaardeerde staatsschelp de Scotch Bonnet, stekelige murexes, helmschelpen, Florida Fighting Conchs, bliksempuisten, gekanaliseerde wulken, knobbelige wulken en zelfs olijfschelpen en zanddollars. Al deze vondsten zouden mantelwaardige pronkstukken zijn, maar wat Portsmouth Island uniek maakt, is dat bezoekers al deze soorten in overvloed kunnen vinden, vooral in het vroege voorjaar en de late herfst, wanneer het eiland al maanden geen strandjutters heeft gezien , of net weer een kuststorm heeft overleefd, en de kilometerslange stranden liggen open om te plukken.

Sommige bezoekers melden zelfs gevallen van gewoon luieren aan het water als een bijna perfecte wulk, Scotch Bonnet of schelphoorn die recht voor hun neus aanspoelde, waardoor Portsmouth Island een van de gemakkelijkste plekken om te strandjutten aan de oostkust is.

Wandelaars, strandrijders en allround ontdekkingsreizigers zullen ook verliefd worden op het gebied, vanwege de kilometerslange off-the-beaten paden. ATV's of 4WD-voertuigen kunnen ervoor kiezen om de rustieke zandpaden te verkennen die langs de kustlijn zijn uitgehouwen, of naar de soundside gaan via geïmproviseerde paden die grenzen aan de geluids- en maritieme bossen en parallel aan de duinen lopen. Over de hele kustlijn zijn kleine bruine mijlmarkeringsborden geplaatst om chauffeurs en navigators te oriënteren, en dat is maar goed ook - met zoveel onontwikkelde kustlijn is het gemakkelijk om geografisch te vergeten waar je je bevindt in het grote geheel van dingen.

Als het gaat om natuur en wilde verkenningen, is het moeilijk om Portsmouth Island te verslaan. Bezoekers die uit het voertuig springen voor een kleine te voet en zelfgeleide wandeling, zullen blij zijn om kilometerslange maritieme bossen, bossen, stranden aan het geluid en prachtige stukken oceaan te vinden die wachten om te worden opgegraven.

Het gebied is de thuisbasis van een aantal vaste stamgasten van barrière-eilanden, waaronder witstaartherten, vossen, doosschildpadden, seizoensgebonden onechte karetschildpadden en broedgebieden voor schildpadden, en honderden verschillende soorten zowel trekkende als het hele jaar door kustvogels. Bovendien, en vanwege het isolement en het respect van bezoekers, is het gebied een bloeiende thuisbasis voor een aantal bedreigde of bedreigde diersoorten, zoals de Piping Plover of de American Oyster Catcher. Aan de kustlijn kunnen vakantiegangers spookkrabben zien die uit hun kleine, zelfgegraven gaten gluren, en zelfs dolfijnen die moedig dicht bij de kust zwemmen om menselijke bezoekers te bekijken.

Natuurliefhebbers, vissers en toegewijde strandjutters zijn allemaal dol op Portsmouth Island, en hoewel het aan de oppervlakte lijkt alsof hun aanvankelijke interesses enorm verschillend zijn, komt het uiteindelijk allemaal neer op dezelfde attractie. Portsmouth Island, vanwege zijn onontwikkelde en onontdekte natuur, laat allerlei soorten wilde hobby's gewoon bloeien aan de kusten, en bezoekers van alle soorten kunnen gewoon ontspannen en genieten van de beloningen.


De nalatenschap

Veel leden van het 1st Rhode Island Regiment kregen na de oorlog te maken met ontberingen, maar hun erfenis zou worden achtergelaten voor de volgende generaties die de strijd voor vrijheid voortzetten die ze begonnen. Ze namen het eerste terrein in de lange strijd voor hun volk - zwart en inheems - om het landschap van Amerika te veranderen om de belofte te weerspiegelen die in zijn Onafhankelijkheidsverklaring ligt, dat iedereen gelijk is geschapen en het onvervreemdbare recht heeft op "leven, vrijheid . en het nastreven van geluk".


Portsmouth

Onze redacteuren zullen beoordelen wat je hebt ingediend en bepalen of het artikel moet worden herzien.

Portsmouth, stad (township), Newport County, Zuidoost-Rhode Island, V.S. Portsmouth ligt aan de noordkant van Rhode (Aquidneck) Island en langs de rivier de Sakonnet. Het werd in 1638 gesticht door William Coddington, John Clarke, Anne Hutchinson en medewerkers uit de Massachusetts Bay-kolonie en heette eerst Pocasset, een Algonkisch woord dat verwijst naar de breedte van de rivier. The Portsmouth Compact, by which the settlers established a democratic government, is inscribed on a bronze and stone marker at Founder’s Brook. The settlement was incorporated as a town in 1640 and was probably renamed for Portsmouth, England in that year it also entered into an agreement to share government with Newport that lasted to the 20th century. During the American Revolution the British general Richard Prescott was captured on July 9, 1777, by William Barton at Overing House in Portsmouth. Butts Hill Fort (remnants exist) was the scene of a delaying action by American forces during the Battle of Rhode Island (1778).

Now an outlying suburb of Newport city, Portsmouth includes the villages of Bristol Ferry and South Portsmouth and the islands of Prudence and Patience in Narragansett Bay. There is some industry, including the manufacture of electronic equipment and boatbuilding tourism also is important. Area 23 square miles (60 square km). Knal. (2000) 17,149 (2010) 17,389.


Local History & Genealogy

The Special Collections room at Portsmouth Public Library includes information and resources, pertaining to local history and genealogy topics for Portsmouth, the Seacoast, and surrounding cities and towns.

While the collection development efforts have focused on acquiring materials relating primarily to the city of Portsmouth, information about other towns in Rockingham County, including town histories for Strafford County, NH, York County in Maine, and a bit of Essex County in Massachusetts, are also available.

Our collection consists of books, articles, city documents (tax records, annual reports, etc.), city directories, vital records (birth, marriage and death indexes), maps, art work, photographs, historical newspapers and ephemera.

Uren: The Special Collections Room is open to the public during the regular hours of the library. No appointment necessary.

The Portsmouth Public Library is endeavoring to historically document this unusual time in our shared Portsmouth, New Hampshire History. To further our mission to document and make accessible Portsmouth history, we have started this diary project to capture the social, economic and personal accounts of the impact this pandemic has had on our residents and community. These entries will eventually be shared and made accessible on our digital exhibits site . Click here to share your memories or to learn more.

Portsmouth is filled to the brim with history! Settled in 1623, our city has nearly 400 years’ worth of stories that can be told through the artifacts, houses, and sites we’ve chosen to preserve. Take our walking tour through the South End and as you stroll, we’ll point out some of these spots and share our favorite tidbits from Portsmouth’s past along the way! Download our PDF or pick up a copy of the map at the library. Stay tuned for a video!

If you are searching for a particular plot, visit the Special Collections Room to check the name indexes and plot maps before you walk the cemeteries. Indexes are available for North Cemetery, Point of Graves, South Cemetery (which includes 5 smaller cemeteries: Cotton, Elmwood, Harmony Grove, Proprietors, and Sagamore), Temple Israel Cemetery, Union, and Misc. Family Gravesites. Many thanks to the volunteers who made this possible.

Before you walk a Portsmouth Cemetery in search of an individual plot, we recommend you visit, or contact, the Special Collections Room to check our cemetery indexes for names, plot numbers and maps.

Art Collections

Much of the library’s art and artifact collection is on view throughout the building. We also offer a monthly behind-the-scenes art tour of some of the works in staff offices! Visit on the first Thursday of any month at 3 PM to take the tour.

A grand Portrait of Celia Thaxter by Otto Grundman is located in the lobby. Some works require low light and must be kept in storage. The library is making an effort to digitize these collections to make them accessible. Some of the highlights of the collection include: a collection of watercolors by Sarah Haven Foster (1827-1900), a collection of drawings by Helen Pearson (1871-1949), several works by Susan Ricker Knox (1875?-1959) and several paintings by Russell Cheney (1881-1945). Please contact the library or visit the Special Collections Room for more information.

Henry Clay Barnabee Collection

This collection of 12 boxes consisting of scrapbooks, photographs, albums, books, souvenir albums, souvenir books, opera music scores, watercolors, etc., belonged to the Portsmouth-born actor and singer Henry Clay Barnabee (1833-1917).

History Vertical Files

Librarians have maintained a gathering of newspaper and magazine articles, pamphlets, brochures, photographs, postcards, and other ephemera relating to people, places, and things in Portsmouth and the surrounding communities. It is intended to provide patrons with historic and background information on each topic. It is a great place to start! Please note: these files are not all-inclusive for any given topic. It is likely that additional material for each topic is available within other Portsmouth Public Library holdings as well as other collections in the Portsmouth area. There is a finding aid available in the library. The files are stored in the Special Collection Vault and require a librarian to retrieve materials. Please ask a librarian for assistance.

Obituary Database

Upon request the library staff can perform a name search to assist in locating local obituaries which may be printed from microfilm held in the Reference Department.

Thanks to long-time volunteer, Cynthia Thomas, the library has a fairly comprehensive index of death notices and obituaries appearing in the local newspapers from 1891-2000. Staff and veel volunteers have created a database, and continue to gather and enter obituaries through current dates.

World War II Records

This collection of 20 files was compiled by the Portsmouth War Records Committee during the World War II years. It includes reports business, club and organizations), photographs, scrapbooks, newspaper clippings, posters and pamphlets.


Historische voetbaltenues

In 1898 Royal Artillery FC were kicked out of the Southern League after breaching the strict rules on amateurism of the period. The Army club attracted considerable support and had reached the First Division of the Southern League. To preserve first class football in the town, five prominent local sportsmen and businessmen formed Portsmouth FC who wore distinctive pink shirts with maroon trim (the colours of the city's trams) giving rise to their nickname of "The Shrimps"

The new club was immediately admitted to the Southern League First Division, finishing as runners-up. In 1902, "Pompey" were Southern League champions.

In 1909 plain white shirts and navy knickers were adopted, similar to the colours worn by the defunct Royal Artillery club.

In 1911 a severe financial crisis struck and the club was wound up after suffering relegation to the Southern League Second Division. A new limited company was promptly formed to take over and the club was saved after substantial guarantees were offered by the new board of directors. The new club adopted the now familiar plain blue shirts and white shorts on returning to the Southern League First Division in 1912-13.

Portsmouth's famous crest, consisting of a crescent moon and star made its first appearance in 1914. The moon and star motif comes from the town's coat of arms and are believed to date back as far as the time of Richard I. Curiously, the star on the original badge featured a star with five points rather than the eight that appear on the town crest.

In 1920 the First Division of the Southern League was incorporated into the Football League as the Third Division and Portsmouth duly took their place. Their manager, John McCartney, had predicted promotion within three seasons and sure enough, in 1924 the club won the Third Division (South) title. On the last day of the 1926-27 season a late goal allowed Portsmouth to pip Manchester City for promotion to the First Division on goal average by 0.02 of a goal. This was the first time that a Third Division club had reached the top level. After two seasons fighting relegation, Portsmouth began to establish themselves, reaching the FA Cup final in 1929 and 1934.

Volgens Pompey People FC Who's Who 1899-2000 (Mick Cooper 2000), Jimmy (Nicholl) was at the club when the pitch was completely returfed in the summer of 1930 and was one of the first to wear the darker blue shirts which were adopted for the 1933-34 season.

In 1939, Portsmouth met a strong Wolves side in their third FA Cup final as rank outsiders but this time they won by 4-1.

During the Second World War Portsmouth put out strong sides because of the many servicemen stationed in the port who had been professional footballers in peacetime. Distinctive red stockings were adopted at Christmas 1947 at the behest of the club president, Field Marshal Montgomery to honour the fallen of the armed forces during the Second World War. It also seems that the eight-pointed star appeared at the same time. In the immediate post-war period, Pompey were a formidable side and won the First Division championship in 1949, their jubilee season, and in 1950.

In 1958 the club crest was amended slightly and now featured white rather than gold embroidery.

Failure to find replacements for aging players led to gentle decline throughout the 1950s culminating in a series of disastrous seasons that took the club all the way down to Division Three in 1961. Although they won promotion at the first attempt, Pompey spent the next 13 years in mid-table obscurity in Division Two. A slightly amended crest was used between 1967 and 1973.

The late Seventies brought serious financial problems and Portsmouth slipped into Division Four in 1978.

The team's recovery started with promotion back to the Third Division in 1980. The following season a new crest was introduced that featured an anchor and a sword to symbolise the city's links with the Royal Navy and the Army respectively. Two versions appeared one of which had at its centre a football while the other replaced this with a small version of the crescent moon and sun.

The club, often described as the "sleeping giant on the South Coast" won the Third Division championship in 1983 and in 1987, Pompey returned to the First Division, albeit briefly - they were relegated in 1988. The unpopular crest introduced at the beginning of the decade was retired the following season and replaced by a more traditional badge with the addition of the club's name.

In 1992 Portsmouth reached the semi-finals of the FA Cup and the following season they reached the play-offs.

In 1993 the board decided to adopt the Portsmouth coat of arms as their club crest. This proved unpopular with supporters, many of whom thought the new badge too elaborate. Rather oddly the 1995-97 shirt had "1898 FRATTON PARK" embroidered onto the sleeves. After four years the board bowed to public pressure and in 1997 it was replaced.

During the club's centenary season a financial crisis led to administration in December 1998. At this time there was no points penalty for clubs who took this course and Portsmouth retained their place in the second tier before Milan Mandarić bought the club in May 1999. Mandarić appointed Harry Redknapp as manager in 2002 and invested a considerable sum in pursuit of success. In 2003 Pompey were promoted to the Premier league as Nationwide Division One champions. Redknapp resigned half way through the 2004-05 season after a row with his chairman, and moved down the coast to manage Portsmouth's arch rivals Southampton. Less than a year later Redknapp was back and in January 2006 the club was bought by Alexandre Gaydamak, who funded record transfer dealings as Redknapp assembled a brand new squad.

The climax of the 2007-08 season was a return to Wembley where Pompey narrowly beat Championship side Cardiff City, to win the FA Cup for the first time since 1939. Success on the field was, however, achieved by generating huge debts, which would bring the club to the brink of extinction.

The following season, Pompey celebrated their 110th anniversary, adopting a new crest and an all blue kit trimmed in gold.

In May 2009 Gaydamek sold the club Sulaiman al-Fahim, a businessman from the United Arab Emirates who promised to invest £50m in the club. In fact there was no new money and in October al-Fahim sold 90% of his holdings, including several pieces of real estate near Fratton Park, to a Saudi-based businessman, Ali al-Faraj who had been behind a rival but unsuccessful bid to buy the club in May. Once again, it turned out that the new owner did not have the cash needed to keep the club running but the group fronted by al-Faraj did persuade Hong Kong based Balram Chainrai to loan them £17m. In October Daniel Azougy, an Israeli lawyer with a conviction for fraud, was appointed to restructure the club's debts, estimated to be around £60m.

Faraj was late paying the players and staff for November, December and January and the Premier League slapped a transfer embargo on the club for unpaid transfer fees. In December HM Revenue & Customs took out a winding-up order to recover unpaid VAT and PAYE. On 4 February the club, now rooted at the foot of the Premier League, was taken over by Chainrai, exercising his option to take control if loans he had made to the club were not repaid.

At the end of February 2010, Portsmouth became the first Premier League club to go into administration, suffering a nine-point deduction that virtually ensured their relegation. In his initial report the administrator estimated the club's debts to be around £80m but by the middle of May, this had risen to £140m. Remarkably, Portsmouth's season climaxed with an appearance in the FA Cup final where they were beaten by Chelsea. The club emerged from administration in October after a CVA was finally agreed with creditors, Chainrai regaining control.

On 2 June 2011 Vladimir Antonov took control of the club from Chainrai. In November Antonow was arrested as part of an investigation into alleged asset-stripping of the Lithuanian based Bankas Snoras, which was 65% owned by Antonov. Similar allegations led to the suspension of another of Antonov's banks, Latvijas Krajbanka and his assets were frozen. Antonov resigned his position at the football club when his businesses went into administration precipitating a serious cash problem and another winding-up order brought by HMRC over £1.6m in unpaid taxes. Portsmouth entered into administration for the second time in two years, prompting a ten-point penalty followed by relegation to League One. In April it emerged that the club now owed £58m and with no buyer in prospect, would likely go into liquidation at the end of the season.

In the event, Pompey avoided liquidation but only just after the last of their senior players agreed to waive their contracts and leave days before the 10 August deadline set by the administrator. Chainrai, who was the preferred bidder and who was still owed £17m and held Fratton Park as security then dropped his bid leaving the way open for the Pompey Supporters' Trust to acquire the club and the deal was completed in April 2013, when Portsmouth came out of administration. Already relegated, the 10 point penalty imposed by the Football League made little difference and the club would have to make a fresh start in League Two.

To mark the centenary of the outbreak of the First World War, the club commissioned a special shirt closely modelled on the version worn in 1914 complete with period crest. Printed into the fabric were the names of over 1400 members of the 14th and 15th (Portsmouth) Battalions, The Hampshire Regiment ("The Pompey Pals") who lost their lives during the war. The following season, following a consultation with supporters, the eight pointed star was revived.

The patience and loyalty of the supporters who had kept the club alive was rewarded in 2017 when Pompey won the League Two title. For the 2018-19 season the traditional crest was given a makeover with the addition of the date of the club's formation and a revised eight pointed star.

Bronnen

  • (a) Pompey, A Family Passion - fan site with an excellent archive of historical photographs, sadly no longer available.
  • (b) Crewe Alexandra FC (Images of Sport)
  • (c) empics
  • (d) Portsmouth Official Website
  • (e) Football Focus
  • (f) True Colours (John Devlin 2005)
  • (g) Pete's Picture Palace
  • (h) Tom Darbyshire
  • (i) David King
  • (j) Alick Milne
  • (k) Christopher Worrall
  • (l) Simon Monks
  • (m) Football Shirt Culture
  • (n) John O'Shaughnessy
  • (o) Keith Ellis (HFK Research Associate)
  • (p) Pompey, the History of Portsmouth FC (Mike Neesom, Mick Cooper and Doug Robinson 1984) provided by Richard Essen
  • (q) Jason Stone
  • (r) Michael Saunders
  • (s) Tony Sealey
  • (t) Dick Waite
  • (u) Football & the First World War

Photograph courtesy of Pompey, the History of Portsmouth FC (Neesom, Cooper & Robinson 1984). Crest artwork 1913-1989 provided by Jason Stone. Crests are the property of Portsmouth FC.


Zoeken Jouw Family by Place

Are you from Portsmouth? Do you have ancestors from there? Tell us YOUR story!

Zoeken Dagelijks nieuws Sign In/Out My Account My Family Tree My Bookmarks Get Started

This FREE genealogy website is a collection of contributions from many generous "family" members who want to share their family with others. We are not necessarily related to or researching a person just because their name is on this site. While we do our best to be accurate, we sometimes make mistakes. Please use this information as a guide. Verify the information with your own research. If you find any errors, please email us and report them. Bedankt!

List of site sources >>>


Bekijk de video: Highlights. Rotherham United 4-1 Pompey (Januari- 2022).